Dysleksja to,specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności językowych (czytanie, pisanie,
mówienie,słuchanie). W póżniejszym etapie edukacji przekładają się na trudności w „uczeniu się"
Dysleksję diagnozuje psycholog, ale to Rodzice zauważają pierwsze nieprawidłowości rozwojowe i wskazują je psychologowi.To właśnie Państwo odgrywacie niezwykle ważną rolę w emocjonalnym i edukacyjnym rozwoju swojego dziecka. A moment zdiagnozowania dysleksji i wczesnego rozpoczęcia interwencji terapeutycznej minimalizuje negatywne konekwencje dysfunkcji językowych i stwarza większe możliwości postępów i sukcesów szkolnych u dzieci
Poniżej podaję listę czynników, na które należy zwrócić szczególną uwagę:
WIEK PRZEDSZKOLNY
- zapominalstwo
- problemy z mową
- lustrzane pisanie liter
- problemy z zapamietywaniem liter
- posiadanie w rodzinie kogoś kto ma dysleksję
- problemy z koordynacją ruchową (jazda na rowerze/łyżwach/nartach)
- problemy manualne (zawiązywanie butów)
- powolny czas reakcji
- niechęć do koncentracji przez dłuższy czas
- mylenie podobnie brzmiących słów
WIEK SZKOLNY
- niechęć do przebywania w szkole
- niechęć do czytania
- problemy z nauką dżwięków odpowiadającym literom/lub zestawowi liter
- problemy z uczeniem się na pamięć
- problemy z przepisywaniem z tablicy
- problemy z zapamietaniem i odrabianiem prac domowych
Zachęcamy Państwa do uważnego obserwowania dzieci i czujności.
Wczesna diagnoza pomaga skutecznie radzić sobie z dysleksją.